IMPORTANT ! menulis atas pengalaman sendiri. kepincangan info dan fakta amatlah dikesali.

16 August 2011

try to appreciate OKU by learning their language.

OKU is stands for Orang Kurang Upaya. means, dekat orang tu mesti ada kurang nye. OKU yang aku try nak fokus kan ni, is someone who is too obvious kite nampak die punye kekurangan tu . like BISU, PEKAK, KAKI KUDUNG, TAK HENSEM, GIGI TAK LAWA, GIGI TAK LAWA, GIGI TAK LAWA , GIGI TAK LAWA <== aku la ni ( pun masuk? ) politeknik shah alam, on in the long term nye, POLITEKNIK SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH, adalah salah satunye politeknik di MALAYSIA ( aku rase laa. rase je weyh. jangan la tanye aku lelebih,, nama lecturer aku sendiri pun aku lupe lupe ingat ) yang menawarkan kursus untuk OKU,, tapi ada satu je course yang ditawarkan nye punn,, ( err yang ni pun aku tak pasti. tapi aku nak rase yakin jugak. yela pun, kelas stat kul2pm,, aku sampai 2.30pm. okayy takde kaitan. kbai ) kursus nye hanyalah dalam bidang mekanikal.





OKU student tempat aku ni, bukan calang2 weyh. sumpah hensem. sporting kemain.sampaikan kekadang, aku lalu kat foodcourt, ade aku ingat sorang mamat tu, angkat tangan, sengih siap kat aku. kann? nak taknak dari situ, kami sendiri kena carik inisiatif, camne nak berinteraksi ngan dorang. tak kira laa dalam pergerakan, atau bahasa DORANG. kita ni saling memerlukan woyy, jangan nak berlagak sangat ngan mereka k. kadang2 aku rase nak sepak je tengok orang yang kemain nye la pun pandang slek kat OKU ni. tapi sebenarnye depends gak OKU tu camne. kalo die jenis tak kaco hidup kite , kenapa perlu kita nak jeling2? ( PERLU??? ) sepak gak kang. tapi kalau jenis, tak sedar dek untung, dah laa kite layan die baik2, but then die boleh jeling kat kite,, siap julur lidah ( nampak sangat aku penah kena ) er er er,,,



NOBODY IS PERFECT IN THIS WORLD. Tuhan menciptakan sesuatu, datang dengan pakej. ada kelebihan dan MESTI ada kekurangan gak. cam aku cerita tadi. OKU, tapi hensem. yang kite2 ni, cukup sifat, tapi TAK HENSEM. TAK LAWA. <== ( mestilah bukan aku ) dalam hidup aku, takdelaa nak didedahkan sangat dengan OKU. i mean, aku tak tahu secara meluas dan mendalam. tapi penah jugak laa aku belajar bahasa orang bisu ni. dan abah aku sendiri, salah seorang yang ditugaskan untuk menjaga di SEKOLAH OKU KAT SEKSYEN 17, SHAH ALAM. ( tak silap aku sek17 weh. *lagi2 tak silap, rase nak lempang jeww. tak, aku sendiri rase nak lempang diri sendiri -,- ) tapi camtu pun, abah aku takde nye nak ajar aku, KECUALI aku tanye. kecuali situ memang 10% jela ilmu yang aku dapat. but then, setakat nak sambut ucapan TERIMA KASIH from OKU, aku reti laa. kehkehkeh ^___^









sumber gambar dari housemate-tercinta-yang-kuat-tacing-yang-bila-tak-pujuk-rase-bersalah-merudum :P kemain laa haa aku nye ayat sambung2 kan? HAHA big thanks to cikSYA yang sudi men"reveal"kan die punye URL blog. hohohoho siap laa ko aku stalk ko nye blog plak pasni. sekarang ko berada antara senarai blogger femes yang aku stalk. suke tak ? ( jap, ni aku ni nak cite pasal die plak satu entri kan? eh boleh ke? HAHA ) cikSYA ni ada laa kawan ngan OKU ( bisu ),, mula2 aku tak tahu,, penah laa aku pandang dak OKU tu. ( memang lelaki laa, kalo pompuan aku tak pandang. lalala ~ ) " WOOO, hensem bhaiii "  end up, aku tahu tu membe baik osmet aku, eh tak jadi laa. HAHA tetibe. and since dari hari tu, ade gak laa aku sempat bersua muka, sembang2, gelak2. ( ???? ) haa tu jela pun. kenapa dan bagaimana aku boleh berinteraksi ngan die, sedangkan die OKU, aku plak orang biasa yang boleh bercakap? HAHAHA *eh, aku rase cam takbur jap pun ade dah ni haa. naseb baik dah bukak pose.



ASTAGHFIRULLAH AL AZIM, MUNIRA !




 OKAYYBYE

p/s ; cube,, cube ko bayangkan ape je yang aku borak ngan die 15,20minit jugak laa. lame siott. cube teka. teka laa !